Mobbing op de werkvloer, vaker dan je denkt

Mobbing is simpelweg pesten op het werk. Ik ben zelf nog een jonge knaap en mijn professionele loopbaan beperkt zich dan ook tot enkele jaren. Ik heb het geluk gehad om nog niet in aanraking te zijn gekomen met dergelijke praktijken en vermoed dat er bij ons op het bedrijf ook niet echt sprake van is. Maar weet je als niet in dergelijke situatie betrokken medewerker hier ooit wel iets van? Ik geef het eerlijk toe ik heb er weinig kennis van en ben dan ook verrast om te zien dat er al sites zijn die hier op een professionele manier komaf mee willen maken. Daarom vond ik het de moeite waard om de site van “mobbing op de werkvloer” te vermelden. Een Nederlandse site die bedrijven wil begeleiden, opleiden en helpen optreden tegen mobbing. Ik denk persoonlijk dat mobbing iets is wat vooral in grote bedrijven voorkomt, waar de samenhorigheid door de omvang vaak minder groot is tussen afdelingen, waar slachtoffers vaak geïsoleerd zijn van andere, waardoor ze zwak staan. Onder druk van de pestkop zal de rest van de afdeling dan maar gewoon meedoen om zelf niet het slachtoffer te worden. Maar ik zeg het nog eens, dit kan een totaal verkeerde opvatting zijn van mij. Wat ik wel zeker weet, is de pestkop vaak degene is die het meeste vreest om zelf gepest te worden of in zijn jeugd al slachtoffer was. Of gewoon zo onzeker is over zijn/haar kwaliteiten dat hij/zij maar de eikel gaat uithangen zodat niemand hem/haar in vraag durft te stellen.

Mobbing is volgens mij iets wat veel meer voorkomt dan men zou denken, maar door het stilzwijgen van de slachtoffers uit schaamte of schrik en de passiviteit van collega’s, geraken zulke praktijken zelden tot bij de werkgever. Daarom ben ik blij dat met organisaties zoals Mobbing op de werkvloer, nu alleen dit in de bedrijven introduceren en hun bewustmaken van mobbing. Want zonder dat je het weet kan dit de hele sfeer op de werkvloer bepalen en kan dit ook grote gevolgen hebben op de business. Als het natuurlijk de werkgever zelf is die de pestkop is, ja dan hoop ik dat de medewerkers sociaal actief zijn en het bedrijf met de grond gelijkmaken. Power to the people 🙂 In België denk ik dat hier nog bitter weinig aandacht aan besteed wordt en ik kan dit spijtig genoeg begrijpen, want waarom zou iemand hier tijd insteken. Dit gaat meestal over 1 persoon en daarom krijgen deze slachtoffers vaak ook nog hun ontslag als ze er iets van zeggen. Je ligt gewoon niet goed in de groep. Terwijl pesten op het werk ook een belangrijk onderdeel zou moeten zijn van een goed intern communicatieplan. Reacties of weerleggingen van deze zaken, altijd welkom.

Tags: , , , , , , ,

Eén reactie to “Mobbing op de werkvloer, vaker dan je denkt”

  1. HR Brandboy bestaat een half jaar, even een overzicht « Says:

    […] Mobbing op de werkvloer, vaker dan je denkt […]

Geef een reactie

