Social media is tegenwoordig alles wat de klok slaat, maar het aantal mensen dat dit volwaardige medium professioneel weet te gebruiken is erg klein. Veelal zijn het marketing/communicatiemensen die er intensief genoeg mee bezig zijn om alle voordelen te kennen. Het artikel op managers online bevestigt dit. Heel wat mensen weten dat ze de diverse social media zouden kunnen gebruiken voor hun zoektocht naar een job, maar doen dit nagenoeg nog niet.
Ik ben hier grotendeels mee akkoord, maar schrijf daarvoor niet social media af als een enorm krachtig rekruteringskanaal. En dan bedoel ik niet enkel Linkedin. Het internet evolueert snel en het is erg moeilijk om op de hoogte te blijven van elke nieuwe kronkel in het internetlandschap. Mensen zijn daarom al blij dat ze het internet kunnen gebruiken voor entertainment en contact met vrienden. Hoewel ze zich er volgens het onderzoek wel van bewust zijn dat hun online reputatie kan meespelen bij een sollicitatie. 62% zegt hier rekening mee te houden.
Maar waarom ik niet vind dat we social media moet gaan relativeren als rekruteringskanaal, is het feit dat het een goede oefening is voor werkgevers om uit hun ivorentoren te komen en de dialoog aan te gaan met hun doelpubliek. De werkgever die naar de toekomstige werknemer stapt en hun probeert te motiveren om te solliciteren met interactie en verteerbare informatie. Employer branding online. Mensen met jouw werkgeversmerk laten bezig zijn omdat het leuk is (game, uitdaging, opleiding,..) en hierdoor aan branding doen en de brand awareness doen stijgen. Mensen zijn dan niet meteen bezig met social media te gebruiken om te solliciteren, maar zijn onbewust wel hun beeld over een bepaalde werkgever aan het vormen door gebruik te maken van bijvoorbeeld zijn/haar online applicatie. Natuurlijk is dit maar één aspect van online branding en rekrutering en draait niet alles rond games en leuke applicaties. Maar het is wel een manier waardoor werkgevers de niet zoekende social media gebruikers naar hun jobsite kunnen lokken. Dus als we het onderzoek mogen geloven, zijn mensen niet actief aan het zoeken naar een job via social media, maar daarom is het juist aan de werkgevers om naar hun toe te gaan en hun te activeren, motiveren en uiteindelijk te rekruteren.
Tags: employer branding, interactie, job, jobs, jobsite, linkedin, online branding, online recruitment, online rekrutering, social media, solliciteren
juli 29, 2010 om 9:14 pm |
Goed artikel, helemaal mee eens
juli 30, 2010 om 10:07 am |
Thx mate, ik ben geen geweldige schrijver, maar toch blij dat de boodschap overkomt 🙂 grtz
juli 29, 2010 om 10:32 pm |
[…] This post was mentioned on Twitter by Toprecruiters blog, Kees Ruyter. Kees Ruyter said: RT @toprecruiters: Social media amper gebruikt bij de zoektocht naar een job http://bit.ly/aCgAnO […]
juli 30, 2010 om 12:00 pm |
Als gratis extra medium voor het vervullen van vacatures of het verkrijgen van vacatures zet ik sinds kort Twitter in voor mijn werk.
Dit heeft in een notendop al geleidt tot meerdere binnengehaalde vacatures(ook vervuld) tientallen geïnteresseerde kandidaten en meerdere daadwerkelijk vervulde vacatures door kandidaten die reageerde op een vacature op Twitter. Kortom het werkt!
Ik merk dat mensen wat aarzelend reageren, maar juist de kracht ligt hem in het converseren met werkzoekende. Belangrijk is daarbij dat je het account voor een specifieke doelgroep (in mijn geval breed wat betreft soort werk maar specifiek voor regio Zuid-Oost Brabant). Op http://www.twitter.com/vacature040 kan je kijken wat er zoal wordt gepost en vooral de reacties daarop!
juli 30, 2010 om 5:29 pm |
Het werkt idd en je bent er een mooi voorbeeld van. Mensen gaan misschien niet meteen opzoek naar een job op Twitter, maar via Twitter kan een boodschap zo snel gaan en gemakkelijk gevonden worden via twitter search. Waardoor mensen in contact komen met de jobs zonder er werkelijk naar gezocht te hebben. Natuurlijk zijn er mensen die actief op Twitter zoeken. En als ze jou volgen hebben ze een handig kanaal om dagelijks interessante jobs binnen te krijgen. Twitter wordt nog teveel gezien als nutteloos terwijl het voor zowel marketing als hr doeleinden een enorme impact heeft. Mensen moeten niet op Twitter zitten om de boodschap te ontvangen, daar zorgt het netwerk wel voor. Mooi voorbeeld is de impact van Armstrong zijn tweet http://bit.ly/b7OyB8 bedankt voor je reactie grtz
september 30, 2010 om 9:36 pm |
[…] Social media amper gebruikt bij zoektocht naar job […]