10 zaken om te weten over rekruteringsites

Elke hr manager weet dat hij/zij zijn vacatures online kan bekendmaken via rekruteringsites zoals VDAB, Stepstone, Vacature,… Mensen van de personeelsdienst krijgen dan ook regelmatig account managers van de verschillende online media over de vloer. Ik raad aan om buiten het eventuele communicatiebureau, deze media af en toe eens te laten langskomen. Hoewel ik werk voor een communicatiebureau, is er toch niemand beter geplaatst om bijvoorbeeld de Monster-producten voor te stellen dan de mensen van Monster zelf. Hier zijn natuurlijk ook wel enkele minpunten aan verbonden, waar dan een communicatiebureau kan optreden als tussenpersoon. Een tussenpersoon die onpartijdig is en zijn advies geeft in functie van de klant. Ondertussen heb ik al heel wat ervaring opgedaan wat betreft online rekrutering en daarom hieronder enkele belangrijke zaken die hr managers kunnen helpen bij de keuze van de juiste rekruteringsite. En ja, aan alle social media profeten, rekruteringsites werken nog steeds.

1. Cijfers geven vaak een verkeerd beeld

Als een vertegenwoordiger van een online medium langskomt en begint te pronken met grafieken en officiële CIM-cijfers, ga dan als hr manager heel hard lopen. Het CIM is een professionele en correcte instelling, maar op vlak van rekruteringsites geeft het vaak een verkeerd beeld. Om een voorbeeld te geven. Momenteel is Jobat zo goed als de grootste rekruteringsite, zij kunnen dan ook sprekende cijfers en stijgende grafieken voorleggen. Toch moet je dit met een korreltje zout nemen. Sites zoals Vacature en Jobat zijn carrièresites en geen jobsites. Zij bieden naast vacatures ook sollicitatietips, informatie over ontslag en andere hr aangelegenheden. Vroeger werd er bij de metingen een onderscheid gemaakt tussen jobzoekers en informatiezoekers. Momenteel is dat allemaal één pot nat, waardoor de wekelijkse wedstrijden die deze sites houden gigantisch veel bezoekers lokken, die allemaal hun Iphone willen winnen, maar waar je als rekruteerder geen bal aan hebt. Toch liggen deze mensen ook mee op tafel wanneer je de geweldige grafieken krijgt te zien. Sites zoals Stepstone en Monster zijn jobsites en hun cijfers gaan een correcter beeld geven.
Ik raad je aan om volgende keer je een account manager over de vloer krijgt dit eens aan te kaarten, ik heb hier tot nu toe nog geen ander antwoord op gekregen dan, “ja daar heb je een punt, moet ik even nakijken.”

2. Regio kan een verschil maken

Als ik spreek over rekruteringsites dan heb ik het vooral over de meest gekende zoals Stepstone, Vacature, Monster en Jobat. VDAB hoort hier ook bij, maar aangezien de meeste mogelijkheden gratis zijn, laat ik ze voor deze post buitenbeschouwing. Rekruteringsites zijn namelijk ook redelijk regio gebonden. Ik krijg frequent de vraag van bedrijven om hun te adviseren bij het kiezen van de juiste rekruteringsite, maar het is niet altijd even gemakkelijk om meteen een sluitend antwoord te geven als er bijvoorbeeld 2 sites in aanmerking komen voor een profiel. Om dan toch wat richting te hebben, kijk ik naar de sterkte binnen een bepaalde regio.

Vacature: Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant, met Références sterk in Wallonië
Stepstone: Brussel, Limburg, Antwerpen
Monster: moeilijk te zeggen, redelijk voor Wallonië
Jobat: Brussel, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, goed voor Wallonië

Natuurlijk kan je kandidaten vinden in alle provincies met één van deze sites, maar uit ervaring merk ik dat zij specifiek goed scoren in deze regio’s.

3. Zelf opzoek gaan kan, maar niet met iedereen

Wat betreft de cv-databases van deze sites, kan er ook een voorlopige stand van zaken opgemaakt worden. Ik zeg wel degelijk voorlopige, want dit kan om de zoveel tijd veranderen. Ik geef eerlijk toe dat ik weinig ervaring heb in het zoeken in deze databases, maar door te luisteren naar bedrijven en hun ervaringen hiermee, kan ik mij wel een goed beeld vormen van de huidige situatie.

Monster: grote database, goed voor IT, sales en admin, minder voor hoog technische profielen, redelijk up-to-date, wel veel reactie van buitenlanders bv. Indiërs.
Vacature: kleinere database, sterk in hoog technische profielen, minder in bv. admin, sales, redelijk up-to-date
Stepstone: grote database, algemeen sterk, minder up-to-date, ook reactie van buitenlanders
Jobat: kleinere database, weinig kwaliteit voor hogere profielen, minder up-to-date
VDAB: grote database, gekend voor hun lagere profielen, maar ook verbazend in het bezit van wat sterke hogere profielen

4. Welke profielen vind ik op welke site?

Het belangrijkste is natuurlijk zorgen dat je de juiste profielen bereikt zodat zij spontaan solliciteren op de vacatures. Uit ervaring onderstaande lijstje.

Monster: IT, sales, admin (minder hoog technisch)
Vacature: hogere profielen bv. ingenieur, IT (minder in gewone sales, administratie)
Stepstone: algemeen karakter
Jobat: algemeen karakter

Ik geef toe dat dit geen exacte wetenschap is en enkel gebaseerd is op ervaringen. Ik ben er zeker van dat er bedrijven zijn die gaan zeggen dat ze vlotjes hun ingenieurs via Monster vinden en hun receptioniste via Vacature. Maar dan wil ik graag eens kijken naar de kwaliteit van deze kandidaten.

5. Specifiek maar niet meteen beter

Wat met specifieke jobsites zoals Agrimatch, IT-jobbank,…? Hier ben ik nooit wild van. Ik heb gemerkt dat specifieke jobsites enkel werken als ze zich richten naar zo een uitzonderlijke profielen dat je haast niet geloofd dat er een site voor bestaat. Vaak vergeten bepaalde van deze sites ook dat ze klein zijn en dus ook niet dezelfde prijzen moeten hanteren als bv. Vacature. Over het algemeen zou ik het houden bij de bekende sites, tenzij natuurlijk dat er budget is. Dan kan het een mooie aanvulling betekenen. Hieronder bevindingen over enkele sites.

Agrimatch: voor alle jobs die met land- en tuinbouw te maken hebben (laag en hoog) => goede resultaten
Foodjobs: alle jobs die te maken hebben met voedingssector => goede resultaten
Regiojobs: jobs in je regio => minder goede resultaten
IT-jobbank en IT-jobboard: jobs in IT => redelijk tot matige resultaten

6. Branding moet, maar er moet ook resultaat zijn

Een kort puntje 🙂 Indien je meer wil dan enkel jobs posten, maar ook actief mensen naar jouw vacatures wil lokken en aan branding wil doen, moet je rekening houden met het volgende.

Monster: goed voor branding acties, je kan erg specifiek gaan en hebt creatieve mogelijkheden
Vacature: matig voor branding acties, bannering op slechte plaatsen, te duur voor wat het oplevert
Stepstone: goed voor branding acties, specifiek mogelijk en creatieve mogelijkheden
Jobat: goed voor branding acties, specifiek niet zo geweldig, creatief beperkter als Monster en Stepstone

7. Het maken van sfeer

Verdergaand op het vorige puntje. Probeer, indien het budget het toelaat, om zoveel mogelijk aan branding te doen. Plaats vacatures in een huisstijl om kandidaten meteen een gevoel/sfeer mee te geven. Zorg voor een bedrijfspresentatie, zodat mensen snel meer info kunnen vinden over de organisatie, waarna ze kunnen doorklikken naar de algemene website. Enz.

8. Bannering werkt

Bannering op rekruteringsites werkt. Natuurlijk moet de bannering goed zijn gemaakt en de juiste boodschap gecommuniceerd worden. Een banner is niet altijd een goede banner. Een kende opmerking is dat bannering irritant is. En waarom zou iemand investeren in iets waar hij/zij zelf nooit op zou klikken? Regel 1 in online advertising: ‘denk nooit dat wat jij niet doet, andere mensen ook niet doen.’ Bannering over tennisschoenen op een bowlingsite is inderdaad irritant. Bannering voor sales profielen op een rekruteringsite, specifiek getarged naar deze mensen, is gewenst. Want deze mensen zijn namelijk opzoek naar wat jij hun kan aanbieden.

9. Mensen zijn lui in het weekend

Een grote vergissing is dat een job het beste voor het weekend geplaatst wordt. Het beste moment is in het begin van de week. Mensen hebben andere zaken te doen in het weekend dan voor de computer zitten. Dit kan je duidelijk zien in de sterke terugval van bezoekers in het weekend bij alle rekruteringsites. Door de week zijn het veel actieve professionals die de markt eens verkennen en van op het werk zoeken naar een andere job. Laat het net die actieve mensen zijn die bedrijven zoeken.

10. Copywriting online is anders dan offline

Een vacature online plaatsen is niet hetzelfde als een vacature in de krant zetten. Online hanteren we een andere manier van schrijven. Iets wat vaak een futiliteit lijkt, maar wel het verschil kan maken tussen het houden en meteen wegklikken van een kandidaat.

Naast deze 10 punten zijn er natuurlijk nog 1001 zaken die belangrijk zijn om succes te boeken met online rekrutering, maar daarvoor raad ik je aan om eens te gaan praten met jouw communicatiebureau. Normaal zijn zij volledig onafhankelijk en kunnen zij met hun ervaring het juiste advies voor jouw organisatie geven. Erkende bureaus hanteren dezelfde prijzen als de media, dus rechtstreeks of via een bureau betekend hetzelfde voor jouw portemonnee. Bijkomend voordeel is dat een bureau ook alles wat met branding te maken heeft voor zijn rekening kan nemen en bekend is met de vele do’s & don’ts.

Kortom online rekrutering via rekruteringsites is niet zomaar iets waar je op een luie zondag aan begint. Maar zoals eerder gezegd is alles hierboven gebaseerd op eigen bevindingen en ervaringen. Toch durf ik stellen dat deze bevindingen de werkelijkheid goed weergeven. Elke site heeft zijn kwaliteiten en als het doelpubliek van een bepaalde site overeenkomt met de cultuur en uitstraling van het bedrijf dan ga je vast en zeker de juiste mensen vinden. Onafhankelijk van regio of opleiding. Toch is er één belangrijk ding dat steeds gaat terugkomen in mijn posts, EMPLOYER BRANDING. Als je als werkgever niets voorstelt, dan kan je nog de beste site kiezen, resultaat zal er niet zijn. Online rekrutering is geen exacte wetenschap, maar dat een goed werkgeversimago resultaat oplevert is dat wel.

Misschien mensen uit Nederland die mijn beeld van Nederlandse rekruteringsites wat scherper kunnen stellen? Monster werkt daar goed, maar verder?

Advertenties

Tags: , , , , , , , , , , , ,

8 Reacties to “10 zaken om te weten over rekruteringsites”

  1. Wim Torfs Says:

    *

  2. Jochen Says:

    Sterk artikel!

  3. HR Brandboy Says:

    Thx, klopt dit met wat jullie bij Monster zelf ervaren? Natuurlijk zegt elke site dat hij goed is in alles, maar eerlijkheidshalve heeft iedereen zijn sterkten en zwakten. Als je het volledig oneens bent dan mag je dat ook altijd melden 🙂 grtz

  4. Jobat de nummer 1 jobsite volgens het CIM « Says:

    […] Jobat de nummer 1 jobsite volgens het CIM Door hrbrandboy Kijk eens aan, daar zijn we weer met de alleszeggende CIM-cijfers. Hoeveel van deze rapporten of berichten ze ook naar mijn hoofd blijven smijten, toch blijf ik erbij dat deze cijfers enkel een ruwe indicatie zijn en dat een echte juiste keuze kan gemaakt worden op basis van ervaring door de klant of het bureau zelf. Jobat is een erg goede site en is naar mijn mening de meeste innovatieve jobsite. (Hier maak ik eigenlijk al een fout, want het is een carrièresite.) Jobat weet als geen ander de kracht van zijn Corelio-groep te gebruiken en komt steeds met nieuwe producten of applicaties op de proppen om hun vacatures een nog groter bereik te geven. Toch ga je mij nooit horen zeggen dat een jobsite/carrièresite de nummer 1 is op vlak van rekrutering. Het bereik is misschien het grootste, maar de resultaten hangen af van heel wat andere factoren. Dit is bij elke vacaturesite en elk heeft zijn sterkten en zwakten. Ik wens Jobat proficiat met zijn goede CIM-cijfers en hoop dat ze hun innoverende en groeiende lijn kunnen blijven verderzetten. Maar naar recruiters toe blijft mijn advies nog steeds, ‘staar je niet blind op statistieken’. Lees ook ‘10 zaken om te weten over online rekruteren‘. […]

  5. HR Brandboy bestaat een half jaar, even een overzicht « Says:

    […] 10 zaken om te weten over rekruteringssites […]

  6. Christophe Volon Says:

    Waarom niet in één keer een personeelsadvertentie laten plaatsen op zoveel mogelijk jobsites?

    Meer info? Raadpleeg de pakketten op http://www.adver-online.be.

  7. hrbrandboy Says:

    Kijk eens aan, gratis adverteren op mijn blog en ik laat het nog toe ook 🙂 Maar kritische vragen, mag ik dan ook stellen.

    Waarom niet in één keer een job plaatsen op verschillende jobsites en dat voor een belachelijk laag tarief? Je zou idd gek zijn om het niet te doen, maar ik stel mij toch wat vragen. Jullie kopen in grote aantallen jobcredits aan bij de grote jobsites zoals Jobat en Stepstone en kunnen hierdoor de prijs per credit erg laag houden, maar als ik kijk naar jullie vacatures, dan zie ik dat in de meeste gevallen het jullie contactgegevens zijn en de job geplaatst wordt via Adver-Online en niet via de klant. Dit maakt dat mensen in de resultatenlijsten jullie logo en naam te zien krijgen en niet die van de klant. Dit verlaagt de zin om de job te openen, hetzelfde probleem hebben selectiekantoren. Verder als een logo kunnen jullie volgens mij ook niet gaan, aangezien ik nog nooit meer gezien heb. Stellen jullie ook totaaloplossingen voor aan klanten of enkel pakketten met jobcredits? En als ik jullie pakketten bekijk dan zie ik steeds de grote jobsites terugkomen met nog wat enkele andere jobsites die niemand kent en dan sites zoals Simply Hired, Vdab, De Standaard, wat sites zijn waar een functie automatisch op doorgeplaatst wordt vanuit de grote jobsites. Dus dit maakt dat sommige pakketten eigenlijk maar uit 1 à 2 sites bestaan of vergis ik mij? Begrijp me niet verkeerd , jullie zullen wel iets aan te bieden hebben, anders waren jullie nooit zo groot in Nederland en nu aan het opkomen in België, maar is deze manier van werken niet het tegenovergestelde van wat bedrijven nodig hebben nu en in de toekomst. De War for Talent wordt steeds groter en bedrijven klein en groot moeten zich meer gaan onderscheiden, opvallen en een employer brand neerzetten, maar door gewoon advertenties te plaatsen gaan ze het niet meer redden. Dit was vroeger, maar is volledig voorbij. Ok, het is spotgoedkoop, maar als de reacties uitblijven dan is dit nog steeds een dure investering. Als mensen willen rekruteren en helemaal niets willen betalen, dan kunnen ze op Linkedin gaan staan voor 200 euro en ze worden ook opgepikt door Simply Hired en dergelijke. Ik vraag mij ook af of jullie op termijn de jobsites hun markt niet kapot gaan maken, want wie gaat er nog rechtstreeks credits kopen als ze het 10 keer goedkoper kunnen krijgen? Ik kan mij hier ook in vergissen, maar laat mij dan het licht zien 🙂 Grtz

  8. Christophe Volon Says:

    Beste HR Brandboy,

    Misschien is het interessant elkaar eens persoonlijk te ontmoeten zodat wij u uitgebreid kunnen uitleggen wat wij onze klanten te bieden hebben. sales@adver-online.be Tel 053 41 63 82.

    Met vriendelijke groeten,

    Christophe Volon en Annelies Wouters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: